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Our current projects:

Current projects

3D construktion for organs in Hangzhou

Wir stecken mitten in der Planung für den Bau der großen Orgel (IV/64) und kleinen Orgel (II/19) für das Musik Conservatorium in Hangzhou.

Aktuell beginnt die Arbeit an der "Kleinen Schwester". Trotz ihrer nur 19 Registern, wird der Prospekt 9m breit und 6,2m hoch werden.

 

 

Rechtssicherheit: Orgeln dürfen weiterhin gebaut werden

Nach langwierigen Beratungen insbesondere zwischen Vertretern der International Society of Organ Builders (ISO) und den zuständigen Fachleuten der EU-Kommission können wir für den Bau und die Restaurierung von Pfeifenorgeln einen großen Erfolg vermelden: Orgeln dürfen weiterhin in der EU gebaut, restauriert und selbstverständlich gespielt werden. Es ist gelungen, die Politik davon zu überzeugen, dass der materielle und vor allem der ideelle Schaden immens, der Nutzen dagegen marginal gewesen wäre, würden Orgeln nicht von dieser Richtlinie ausgenommen.

Die hohe Kunst, nicht reinzureden

Am vergangenen Samstag hat die regionale Badische Zeitung einen Artikel veröffentlicht, welcher den reibungslosen Wechsel von der 4. zur 5. Generation unserer traditionsreichen Werkstatt beschreibt.

Christoph Schoener - The Organ Toccatas

Christoph Schoener hat an den vier Orgeln von St. Michaelis in Hamburg alle Orgeltoccaten von Bach eingespielt. Der folgende Imagefilm präsentiert nebenbei auch sehr schön die unterschiedlichen Instrumente.

Linz - Zeitraffer Video

Die neue Späth-Orgel für die Anton Bruckner Universität in Linz wurde pünktlich fertig gestellt. Der Aufbau wurde von einer Kamera begleitet. Die Arbeiten, welche vier Wochen in Anspruch genommen haben, können in folgendem Video in nur drei Minuten beobachtet werden.

Zeitrafferfilm vom Orgelaufbau in Köln

Die Fertigstellung der neuen Orgel in Köln-Stammheim war zwar schon im April 2013, nun wurde aber noch ein Zeitraffer-Film veröffentlicht. Dieser zeigt den Aufbau der Orgel sowie des Screens davor. Diese Arbeiten, welche in Echtzeit zwei Monate in Anspruch genommen haben, werden hier in kurzer Zeit abgespielt.

SWR Fernseh-Dokumentation von 1970

Durch den Kontakt mit dem SWR haben wir Zugriff erhalten auf ein 45 Jahre altes Video, das einen Bericht über ein Orgelkonzert in unserer Werkstatt mit zwei Instrumenten zeigt.

Entwurfsvideo für eine neue Orgel in Linz

Für das neue Universitätsgebäude der Anton Bruckner Privatuniversität in Linz durften wir ein neues Instrument bauen. In dem neben stehenden Video ist die Entstehung des Prospektentwurfs zu sehen.

Orgel in Goslar fertig gestellt

Der Abstand zum Krieg wächst. Es kommt eine neue Zeit, eine neue Generation. Die Orgel in der Marktkirche ist durch unsere Renovierung ein Stück internationaler geworden!

About us

The Company

Staff

Jan Kohoutek im Unternehmen seit 1970 | case building

Reiner Janke im Unternehmen seit 1986 | Chefintonateur

Eckhard Dittmer im Unternehmen seit 1990 | voicing

Stefan Theileis im Unternehmen seit 1995 | Intonation

Klaus Martin Sackmann im Unternehmen seit 2002 | Werkstattleiter

Erich Weber im Unternehmen seit 2002 | Aussendienst

Heidrun Muy im Unternehmen seit 2004 | Sekretärin

Jonas Winter im Unternehmen seit 2007 | Windladenbau

Martin Schwan im Unternehmen seit 2008 | Traktur, Gehäusebau

Jonas Baaske im Unternehmen seit 2009 | Elektrik, Spieltischbau

Antonio Rücker im Unternehmen seit 2010 | Holzpfeifen, Montage

Sang-Ryule Park im Unternehmen seit 2012 | assembly

Tristan Lebherz im Unternehmen seit 2015 | voicing

Marius Krause im Unternehmen seit 2013 | apprentice

Kun Tong im Unternehmen seit 2014 | apprentice

Jakob Stubert im Unternehmen seit 2016 | apprentice

Simon Grabowski im Unternehmen seit 2016 | apprentice

Our team

PLACEHOLDER Jedes Unternehmen ist nur so gut wie seine Mitarbeiter, daher sind wir sehr stolz auf unser Team aus sehr erfahrenen Mitarbeitern mit viel Erfahrung und teilweise über 40 Jahren Betriebszugehörigkeit gemischt mit einigen jungen, aufstrebenden und hoch motivierten Kollegen, die zum Teil schon einzelne Fachbereiche übernommen haben.

Workshop

Workshop

Titel (EN)

Extension Building

Timber yard

Toolbox

Maschinenraum

workshop pneumatic

Koppelanlage für einen Spieltisch in Herstellung

Office

A place for ideas

The company Hartwig Späth, Master organ-builder, was founded in October 1964 through the separation of the Späth Brothers company from Ennetach.
In 1967 an area of almost 2000 sq. m. was purchased in Hugstetten, with the buildings of a former cigar factory and a dwelling from 1828.

In 1978 a 12 metre high, 60 sq. m. assembly hall was added.

In 2001 a further extension was build with a basement, machine room, and a smaller 7 m. high assembly hall. Together with the offices and a two storey workshop, we now have a total working area 615 sq. m. at our disposal. All organs are completely assembled and voiced in our workshops. Workshops 615 sq. m., subdivided into wind-chest production, case-work, console, voicing, metal working, machine room, offices.

Storage area: 250 sq. m.

Timber yard and storage sheds: about 247 sq. m. with 50 - 60 cu. m. timber store

History

First generation


18251876
Alois Späth

Alois Späth

Master Organ Builder

Born 16 June 1825 in Ennetach
Died 7 July 1876 in Ennetach

From 1844, after his cabinet-maker apprenticeship, he was trained to be an organ builder by Vitus Klingler in Ennetach.

In 1862 he took over his workshop. He built 6 organs ranging from 8 to 18 stops for Dankensweiler, Braunenweiler, Allmensweiler, Levertsweiler, Mengen, Hirrlingen near Rottenburg.


Second generation


18591940
Franz Xaver Späth

Franz Xaver Späth

Master Organ Builder

Born 22 November 1859
Died 5 October 1940

1891 together with his brother, Albert Späth, he found the company Brothers Späth
1902 Opus 100 is produced
1912 Opus 200
1923 Opus 300
1912 Title: Master organ builder by appointment to the court of Sigmaringen
1928 Title: Papal court suppliers


Third generation


19081979
August Späth

August Späth

Master Organ Builder

Born. 4 September 1908
Died 25 September 1979

Apprenticeship with his father Franz-Xaver
Further qualifications with Stahlhut in Aachen and Seifert in Cologne
From 1934 co-partner of the company Späth Bros.
1964 he takes over the branch in Freiburg with his son Hartwig and founds the company Freiburger Orgelbau


Fourth generation


*1942
Hartwig Späth

Hartwig Späth

Master Organ Builder

Born 08 February 1942 in Ennetach

From 1958 Apprenticeship with his father
1959-1965 Business studies in Munich
1964 several months practical course with Rieger, Vorarlberg
From 1965 Working with his father
1970 Master's degree in Ludwigsburg


Fifth generation

*1984
Tilmann Späth

Tilmann Späth

Master Organ Builder

Born. 13 Mai 1984 in Freiburg

2000-2001 technical school for wood engineering
2001-2004 Apprenticeship at Rensch Organbuilding in Lauffen am Neckar
From 2004 member of the company
2005 practical course with Fa. Orguian, Santo Tirso (Portugal)
2008 Master's degree in Ludwigsburg
Since fall 2008 co-owner of the company
2008-9 Academy for Business Management in Craft Industries
2009 Buildings Energy Management Adviser's qualification
From 2015 in advisory council of the BDO

Since the foundation of the company in 1862 over 1.000 organs have been built. Of these many were delivered abroad:

  • 11
    Organs to England
  • 9
    Organs to Ireland
  • 9
    Organs to Austria
  • 4
    Organs to USA
  • 3
    Organs to China

About us

Specialties

Voicing

The sound itself creates the music

Voicing is in the hands of our experienced specialist Reiner Janke. He has the only home page devoted to voicing: Orgel-info.de.

Voicing is the tonal shaping of the organ pipes. To do this, the mouth (or face) of the pipe is manipulated with special tools, in order to alter the tonal quality and volume of the pipe and to achieve a clear and full sound. On top of this, every stop, or set of pipes, must be evenly balanced in tonal character and volume, both within itself and in relation to other stops, before being finally tuned.

Rather than applying a 'once learnt and always practised' method, the voicing of an organ ensures, right from the start, from a consciously formed tonal conception. Depending on the desired results, various technical parameters of the organ pipes are considered and applied as necessary.

We use 45 differing timbre forming components on labial pipes. An outstanding feature of our instruments is the combination of warmth and softness, with clarity and colour. An great deal of working time is required to reach this aim. Reed pipes are also a speciality of ours. Their style is influenced by nearby Alsace and embody a pure and blendable tonal character which lends our organs strength and colour.
 

With reed pipes the scaling (dimensioning) is of much greater importance than with labial pipes. We use exclusively our own scales for the reeds, based on long years of experience and historic examples. The uniform produced sound from standard stops from reed suppliers is thus avoided. All the voicing work is done in our workshops.

Our co-operation on several organ research projects, together with dialogue with the scientists involved, continues to give us new stimulus for a better understanding of the way organ pipes work and new ideas for our practical work.

Organ research project

Interchange sliders

To get more out of less

With a relatively small number of stops, and by using the principle of interchange sliders, it is possible to create a complete organ containing all the important fundamental and accompanimental stops.

A specification with ample choice of fundamental 8', 4' and reed stops leans towards the transitional phase between Baroque and Romantic, allowing excellent realisation of both styles of music.

We recommend putting the whole manual (except the Principal 8') in a swell box to enable the volume to be varied or adjusted at all times. A sub-octave coupler can substantially increase the tonal impact of such an instrument. 

Wind supply

Wind supply

A good wind supply needs to be sufficiently large but still react gently. As a result, many organs built over the last couple of decades on historical models were provided with large external wedge or double-rise bellows. These bellows generally have enough volume and the required softness, but usually there is also a shaking and trembling in the wind. In addition to this there are other disadvantages, such as their high space requirement and the short life span of the leather.

These bellows generally do have enough volume and the required softness, but usually there is also a shaking and trembling in the wind. In addition to this there are other disadvantages, such as their high space requirement, and the short life span of the leather.

Over the last few years, these disadvantages have led us to the development of a regulated wind system containing four single valves, rhomboid springs underneath the windchest bellows in addition to small shock absorbers, one of which is a "Helmholtz" resonator. Using this construction we have achieved a stable and soft wind supply. At the same time we have eliminated the aforementioned disadvantages. The tremulants receive special attention and a special construction and have the soft yet intensive characteristics of a mild tremulant.